Een trip die ik nooit zal vergeten! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van jonysnijders - WaarBenJij.nu Een trip die ik nooit zal vergeten! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van jonysnijders - WaarBenJij.nu

Een trip die ik nooit zal vergeten!

Door: jonysnijders

Blijf op de hoogte en volg

05 Januari 2011 | Nepal, Kathmandu

Hey allemaal!

Nog een fijn 2011! Voor mij was dit nieuwjaar mijn meest bizarre jaarwisseling in mijn leven!
We zijn vanuit phokara begonnen met de motor naar baglung district! Mooie weg langs de bergen, die daar zo dichtbij zijn... Elke keer weer krijg ik kippenvel als ik ze zie! Vanuit baglung zijn we te voet verder gegaan.. Jaja! Jony's eerste trek door de bergen! Vier dagen lang lopen, lopen en lopen... Over grote stenen, de pas over..en geloof me, dat was een gevecht! Met de berg, met mezelf en mijn lichaam...die niet genoeg training heeft gehad de laatste jaren! Maar na zweten en zwoegen en schelden...dan eindelijk de top bereikt en kon ik mijn eerste steen plaatsten. Dit doen de mensen wanneer ze een pass hebben bereikt! Vele paarden (maulies) die mij voorbij gingen met kilo's rijst op de rug... We zijn vervolgens nog twee dagen door gelopen, om het dorpje sjeragoan, rukkum te bezoeken... Dit is een van de vergeten plekken van Nepal, waar nooit een tourist komt.. En dus iedereen die je aan staart.. Het voelde zo ver weg daar, van huis, van de wereld die ik ken.. Het was zwaar voor mij en er ging veel door mijn hoofd... De mensen leven daar 300 jaar terug in de tijd.. Kleine huisjes met van klei gemaakte keukentjes, waar het hele gezin zit om zichzelf warm te houden... De knderen snotteren de hele dag door en lopen op blote voeten over de koude grond.. Mijn gevoel kon dit maar moeilijk aan en vaak heb ik aan thuis gedacht... Wij die in alle luxe leven en de mensen in rukkum die niets hebben en de laatste restjes eten van de laatste oogst eten... Daar was dus ook mijn jaarwisseling! In het kleine donkere keukentje, met de hele familie.. De mensen daar staan niet stil bij een jaarwisseling, maar ik met mijn westers hoofdje wel..Maar niet op de manier dat ik feestjes mis loop, maar deze keer met een gevoel van oneerlijkheid.. Wij geven aan nieuwjaar honderden euro's uit aan feesten, terwijl ik tussen mensen zit die niets hebben, behalve elkaar.. Ik kan hier uren over schrijven en denken, maar het zal een tijd duren voordat ik dit kan verwerken in mijn nogal emotioneel hoofdje!
De volgende dag, 1 Jan 2011 was er ook nog eens een pak sneeuw gevallen! En jony die door de bergen terug moet lopen! Kopzorgen!!! Kleine straatjes met diepe dallen en sneeuw! Zwaar en heftig, maar mooi uitzicht! Na twee dagen van 8 uur lopen, terug bij de pass gekomen... Weer die fucking berg op! Maar ik heb het gehaald en geloof me ik mag trots op mezelf zijn... En dat ben ik ook!
Lieve mensen... zoveel te vertellen, zoveel in mijn hoofd.. Ik heb het gevoel dat ik meer heb mee gemaakt in deze trip dan in alle andere trips..Dat is trouwens ook zo!
Nu weer een beetje back in het westerse leven.. met de luxe van het touristische plekje phokara... Morgen weer naar kathmandu...om vervolgens te kijken wat ik de laatste paar weken ga doen... Jullie horen van mij!

Kus!

  • 06 Januari 2011 - 10:11

    Theo Snijders:

    Ja Jony, je mag erg trots op jezelf zijn. Je maakt dingen mee die je werkelijk doen beseffen hoe "goed" je het in dat kleine landje thuis hebt. Ook waar je veel over na zult blijven denken. Maak er nog een goede en leuke tijd van, daar in dat goede, kleine landje Nepal. Dikke kus van mij en Anneke. Love you. Theo. xxxx

  • 06 Januari 2011 - 13:24

    John:

    Hoi Jony!
    Geweldig om jou reisverslagen en ervaringen te lezen, ik kan het mezelf helemaal niet voorstellen wat jij daar allemaal meemaakt en voor jou denk ik ook soms moeilijk om allemaal te bevatten. Geniet er de komende 3 weken nog intens van en ik ben benieuwd naar je foto's enz. Ik ga morgen een weekje skien in Oostenrijk, weer eens wat anders ;)
    Nog een fijne tijd en tot snel x

  • 06 Januari 2011 - 16:19

    Helena:

    Zo meid, wat een verhaal! Dan ga je er inderdaad anders tegenaan kijken, hoe het hier zo gaat en over hoe wij in het leven staan. Ik hoop dat je het een beetje los kunt laten en nog kunt genieten van je laatste weken (als toerist e/o reiziger) in Nepal.

    Top, wat je hebt gedaan, die trek in de bergen! Wat zul je hebben genoten (en wat een opluchting) toen je er eindelijk bovenop stond, dat moet een mooie ervaring zijn geweest.

    Verder natuurlijk voor jou ook nog een heel fijn nieuw jaar gewenst.

    Liefs, Helena

  • 07 Januari 2011 - 15:36

    Leon En Marielle:

    Hay lieve zuster,
    Om te beginnen van ons ook een super fijn 2011 gewenst! Je maakt heel wat mee zo te lezen.. Je haalt met zulke tochten niet het onderste uit de kan, maar zeker het onderste uit jezelf naar boven! Geniet nog van de laatste weken daar en maak er wat moois van. Heel veel groetjes xxxxx Leon en Marielle
    ps, alle ervaringen maken de mens en je wordt er alleen maar mooier van.x

  • 09 Januari 2011 - 23:30

    Ria Smits:

    Wat een aangrijpend verhaal, we weten allemaal wel dat het oneerlijk verdeeld is in de wereld maar als je er zo dicht bij bent als jij en het ook zelf ervaart en voelt, wordt het een heel ander verhaal. Alles wat er dan door je heen gaat krijgt een heel andere dimensie dan hier door de sneeuw lopen en in Eindhoven bij het glazen huis voor Serious Request geld geven en daarna met het werk uit gaan eten! Kan me enigszins voorstellen hoe je je voelde met de trektocht door de bergen. Enkele jaren geleden hebben we in de bergen in Le Marche in Italie een fietstocht gedaan, ik ook ongetraind en ik heb vaak op het punt gestaan om op te geven als ik weer een steile helling over enkele kilometers zag. Was na 15 dagen beretrots dat ik de berg die ik in het begin niet op kon op de terugweg wel haalde. Over je grenzen gaan en ervaren dat je het kunt, laat je dan beseffen dat je meer kunt dan jezelf denkt. Zal ongetwijfeld ook voor jou gelden.
    Ik hoop dat je veel warmte en liefde van de mensen daar ervaart naar jou toe en onderling en ook terug kunt geven. Dat is uiteindelijk wat belangrijk is, compassie en mededogen, maar dat zal ik je niet hoeven te vertellen. Toen Femke op reis was hadden we als verbinding de maan en de sterren, die iedereen in de wereld kan zien en die je vol verwondering kunnen betoveren en tot rust brengen. Als ze het moeilijk had keek ze daar naar en ze wist dat ik hetzelfde zou doen als ik aan haar dacht. Ik wens je ook de de maan en de sterren en denk aan je. Goede reis en een behouden terugkomst en natuurlijk wens ik je een bijzonder 2011 met heel veel ervaringen en groei.
    Kus, Ria


  • 10 Januari 2011 - 11:55

    Caroline:

    Hunny!
    Het moet idd een heftige ervaring zijn om de verschillen zo duidelijk te zien en voelen. Wel heel mooi dat je het vervolgens ook nog eens op papier weet te zetten!
    Schatje!! Geniet ook nog even heel lekker en niet alleen maar heftig, deze trip zal je idd lang bijblijven maar wat wil je nog meer toch???
    Take care! Ennuh.... alles wat je wenst voor 2011 natuurlijk!
    Luf joe!!
    X Lien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 16 Okt. 2010
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 10269

Voorgaande reizen:

01 November 2010 - 28 Januari 2011

Back to india! en Nepal als axtra'tje!

03 Januari 2014 - 30 November -0001

Portugal it is!

Landen bezocht: